رد شدن به محتوای اصلی

رادیو شب تاب 55


علی مطهری: مشروعیت امامت در شیعه از ناحیه خدا و رسول خداست/ امیرالمومنین مبنای حکومت را رای و خواست مردم می‌داند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست،‌ اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است.


علی مطهری در یادداشتی درباره سخنان اخیر حسن روحانی نوشت:
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در سخنرانی اخیر خود در جمع پزشکان جمله‌ای فرمودند که نیاز به توضیح داشت. ایشان فرمودند: «امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند.آیه قرآن می فرماید که هر کس که شما او را به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم. امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می‌داند.»
این سخن جناب ایشان قطعا ناظر به مساله امامت نیست، بلکه همانطور که قرآن نشان می‌دهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام یعنی رای و انتخاب مردم است و سیره علی (ع) نیز همین را تایید می کند. پس از رحلت رسول اکرم (ص) زمانی که مردم به هر دلیلی علی رغم نصیحت پیامبر اسلام به شخص دیگری اقبال نشان دادند،‌ آن حضرت به خاطر حفظ اساس اسلام و وحدت مسلمین قیام نکرد و حتی در مواردی با خلیفه اول و دوم همکاری داشت و طرف مشورت آنها بود، ولی پس از مرگ خلیفه سوم و اقبال مردم به امیرالمومنین و اتمام حجت بر او، حکومت و خلافت را پذیرفت، در حالی که قبل از آن نیز امام بود و از سه شأن امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی،‌ تنها شأن زعامت سیاسی و رهبری اجتماع را در اختیار نداشت.
بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست،‌ اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان «فقهای جامع الشرایط» صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می‌گیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود».

 

در گرمای سوزان خوزستان برای دانشجوهای معترض پنکه هدیه بردند
استاندار خوزستان در خصوص اعتراض دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم‌های تهویه این خوابگاه، گفت: اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آنها بسیج خواهم کرد. دکتر غلام‌رضا شریعتی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای حل مشکل گرمای خوابگاه دانشجویان مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند.وی افزود: همچنین حدود ۱۵۰ پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

پاسخ نخست وزیر پاکستان به ملک سلمان درباره قطر
یک روزنامه پاکستانی از آنچه که در دیدار ملک سلمان پادشان عربستان با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در جده در خصوص بحران خلیج فارس گذشت، پرده برداشت.
روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان از برخی منابع دیپلماتیک نقل کرد که ملک سلمان در نشست با نواز شریف در جده در روز دوشنبه گذشته خواست تا موضعی شفاف و روشن در قبال قطر اتخاذ کند و مستقیما از او پرسید: آیا تو با ما هستی یا با قطر؟.


ابتکار هم از مردم خواست آتش به اختیار باشند

معصومه ابتکار، ئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سخنان اخیر مقام رهبری اظهارکرد: یکی از مصداق‌های فرمایش مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص آتش به اختیار بودن، حوزه محیط زیست است که مردم می‌توانند با حضور و مشارکت خود در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب ها و آلودگی ها در چارچوب قوانین و مقررات نقش داشته باشند. وی یکی از مصداق‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را محیط زیست برشمرد و افزود: آتش برای فردی که آن را در دست می گیرد، روشنی و نور به همراه دارد و داستان حضرت موسی (ع) و تلاش برای کسب آتش از منبع اصلی نیز بر همین اصل استوار است.

اعتراض مکارم شیرازی به مشخص نشدن سرنوشت حقوق نجومی
ناصر مکارم شیرازی سحرگاه جمعه در مراسم لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: امروزه فاصله طبقاتی بسیاری در جامعه ایجاد شده و فاصله بین مردم دارا و ندار بسیار زیاد شده است؛ افرادی در خانه‌های بالای یازده هزار متر زندگی می‌کنند، ولی مردمی هم هستند که در خانه ۳۰ متری زندگی می‌کنند؛ فاصله طبقاتی امنیت ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.وی گفت: افرادی در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ شغل دارند؛ ولی جوانان ما به خاطر ۳۰۰ هزار تومن مجبور می‌شوند به یک سری از مشاغل تن دهند.آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: ما آخر متوجه نشدیم با اینکه دستگاه قضایی و مجلس و دولت و رسانه‌ها درگیر حقوق‌های نجومی هستند این مسئله حل شد یا خیر؟ هنوز کسی جوابی برای این سؤال ندارد؛ این همه بحث و گفتگو انجام شد ولی هنوز جواب درستی نمی‌شنویم که آیا با محیطی که این همه محرومیت وجود دارد قرار است این حقوق‌ها هنوز پرداخت شود؟

هشدار روسیه در خصوص نیت آمریکایی‌ها از استقرار سامانه موشکی در سوریه
وزارت دفاع روسیه ضمن تأیید استقرار سامانه موشک‌انداز بردبلند هیمارس آمریکا در جنوب شرق سوریه، نسبت به احتمال هدف قرار گرفتن ارتش سوریه با این موشک‌ها هشدار داد.
وزارت دفاع روسیه نسبت به «احتمال بکارگیری موشک‌اندازهای برد بلند هیمارس بر علیه ارتش سوریه» در منطقه حساس «التنف» در جنوب شرق سوریه هشدار داد.
دیروز بود که معارضان سوری از انتقال موشک‌اندازهای بردبلند هیمارس از اردن به سوریه خبر دادند؛ هیمارس که ظاهری شبیه کاتیوشا دارد، می‌تواند اهداف خود را در 300 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.
در بیانیه امروز وزارت دفاع روسیه، ضمن تأیید این خبر، نسبت به نیت آمریکایی‌ها از استقرار چنین سامانه‌ای در منطقه حائل میان مرز سوریه، عراق و اردن هشدار داده است.

احتمال تاسیس حزب «اصولگرایان معتدل» از سوی ناطق نوری

سایت پارس مدعی شد برخی پیشنهاد کرده اند برای اینکه ناطق نوری خود را نماد اعتدال نشان دهد و همچنین به علما، علامت دهد که همچنان اصولگراست، عنوان حزب خود را «اصولگرایان معتدل» برگزیند.بر اساس رایزنی ناطق نوری، در صورتی که وی بر تاسیس حزب به جمع بندی برسد، احتمال می رود علی لاریجانی، مرتضی مقتدایی، مصطفی پورمحمدی، عباس آخوندی، سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی و.. در راس این حزب قرار گیرند.

برای مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاه فقط ۸ امضا جمع شد؟
بعد از نماز جمعه امروز تهران، تصویری از طوماری خطاب به قوه‌قضائیه ایران منتشر شده که در آن امضاکنندگان با شکایت از وزارت ورزش و جوانان خواهان برخورد با کسانی شدند که اجازه حضور بانوان در مسابقات ورزشی را داده‌اند.امضاکنندگان در پایان متذکر شدند که در صورتی که اقدامی صورت نگیرد مجبورند طبق بند(م) وصیت‌نامه امام خودشان دست بکار شوند. در تصاویر منتشر شده این طومار تنها هشت امضا دارد.

پیام سران عرب به نتانیاهوبرای پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران
رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی در پارلمان این رژیم فاش کرد که رهبران عرب به نتانیاهو پیام هایی را در مورد پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران ارسال کردند.
به گزارش المیادین، «اسحاق هرتزوگ»، رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی در پارلمان این رژیم در یک گفتگوی تلویزیونی فاش کرد که رهبران عرب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیام هایی را در مورد پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران ارسال کردند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بازی منطقه ای بزرگی پشت پرده در جریان است که ممکن است منجر به نتایج جدیدی شود.
این در حالی است که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در واکنش به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر درخواست برخی کشورهای منطقه برای بمباران ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: این اولین باری نیست که سعودی ها به تحریک دیگران علیه ایران اقدام می کنند، در گذشته نیز رژیم صدام حسین را به جنگ علیه ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس تشویق کردند.

توصیه «آشنا» درباره نحوه مواجهه با آمریکایِ ترامپ
مشاور رئیس جمهور، در پیامی تلگرامی، سیاسیون را دعوت به اتحاد کرد.حسام الدین آشنا در کانال تلگرامی اش نوشت؛ در مواجهه با آمریکای ترامپ، بیش از همیشه به راهبری رهبری، تدبیر دولت و امید ملت نیازمندیم. روزهای دشواری در راه است؛ اتحادمان را آسان نشکنیم.

پیشنهاد تشکیل نیروی ویژه ضد تروریستی
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه این کمیسیون دیروز با هدف بررسی حوادث تروریستی اخیر تهران جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و نظامی تشکیل داد، گفت: آقای بروجردی در ابتدای جلسه ضمن تشریح موضوع تروریسم تکفیری و ابعاد آن بیان داشت که جمهوری اسلامی مستحکم‌تر از اینهاست که چند نفر تروریست بی‌ریشه تأثیری بر آن بگذارد، ولی ما باید به دنبال امنیت پایدار باشیم و تروریسم را در سرچشمه خشک و ریشه‌کن کنیم. وی افزود: در پایان جلسه، جمع‌بندی شد که اولاً باید شرایط جدید را بشناسیم و برنامه‌های خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم و اگر امکان دارد یک نیروی ویژه ضدتروریستی تشکیل شود.

رئیس‌ جمهور: چرا به دشنام دادنمان افتخار می‌کنیم؟
رئیس جمهور در مراسم افطار با اهالی رسانه گفت: امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما ما که خود را شیعه علی (ع) می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزا گویی را انقلابی گری می دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

توصیه وزیر احمدی‌نژاد به روحانی
پرویز کاظمی،‌ وزیر دولت احمدی نژاد در گفت و گو با نامه‌نیوز با اشاره به شرایط سیاسی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: معتقدم اکنون شرایطی فراهم شده که به عبارتی روحانی عبایش را باز کند و در زیر عبایش بتواند گروه‌های مختلف با عقاید متفاوت را جمع کند و به سمت هدف تعیین شده حرکت کند


بسته خبری رادیو شب تاب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ