رد شدن به محتوای اصلی

رادیو شب تاب 59



به برخی حرف‌های زمان انتخابات عملی پاسخ می‌دهیم

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش در زمان انتخابات یکسری کاندیدا حرف‌هایی علیه دستگاه‌قضایی بر زبان آوردند و دادستان کل با انتقاد از این امر اعلام کرد که این سخنان خوراک برای غربی‌ها است و شما نیز اعلام کردید که در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها را خواهید داد، چه زمانی به این موارد پاسخ می‌دهید، گفت: بعضی از این حرف‌ها را پاسخ دادیم اما آنها از پاسخ ما عصبانی شدند و خوششان نیامد و ناراحت شدند. اشکال ندارد حرفی زدند و ما جواب‌شان را دادیم و برخی را نیز جواب عملی می‌دهیم.

سپاه برای هر سرباز آمریکایی یک موشک کنار گذاشته است

جواد کریمی قدوسی درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش در خاک سوریه گفت: ابتدا باید این دستاورد را به رهبر و ملت ایران تبریک گفت که جوانان ما با روحیه انقلابی این گونه از مرزها دفاع می‌کنند. اقدام سپاه قبل از این‌که یک کار عملیاتی باشد، یک حرکت نمادین است. او تصریح کرد: قدرت موشکی سپاه پاسدارن بیش از این مسائلی است که امروز مطرح می‌شود. به جرأت می‌توان گفت به ازای هر سرباز آمریکایی، سپاه یک موشک میان‌برد تعریف کرده و این جدای صدها هزار موشکی است که توسط حزب الله آماده شلیک است.

پاریس دست تهران را می فشارد

روزنامه آرمان در تحلیلی به نزدیک شدن فرانسه به ایران اشاره و تأکید کرده است که روابط دو کشور در حال تقویت است. آرمان که تیتر نخست خود را با عنوان «پاریس دست تهران را می‌فشارد» قرار داده، در گفت و گویی با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به این موضوع پرداخته است. او در پاسخ به اینکه آیا فرانسه سیاست جدیدی در خاورمیانه و به‌ ویژه در قابل ایران در پیش گرفته است، گفت: «فرانسه به‌عنوان یکی از مؤسسان اتحادیه اروپا و یکی از دو کشور قدرتمند این اتحادیه از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین اظهارات عجیب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ناتو سعی کرده است به‌طور تدریجی از سیاست‌های آمریکا به‌ویژه در خاورمیانه دور شود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز این امر را تسریع کرده است.»

خبرنگار ایلنا بازداشت شد

عسل اسماعیل‌زاده فعال رسانه‌ای و عکاس خبری روز گذشته بازداشت شد. اسماعیل‌زاده همسر سعید سیف خبرنگار و فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول سایت «دیده‌بان ایران» است که چندسال گذشته چندان فعالیت رسانه‌ای نداشته است. به‌گفته سیف، پس از آن‌که روز گذشته قاضی شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه او را برای ارائه توضیحاتی احضار کرد، همسرش نیز به‌همراه او به دادسرا مراجعه کرده است. سیف به ایلنا گفت: با وجود آن‌که متهم پرونده خودم بودم، اما روز گذشته هنگامی که به‌همراه همسرم به دادسرا مراجعه کردیم، قاضی پرونده دستور بازداشت همسرم، عسل اسماعیل‌زاده را صادر کرد. او گفت: هنوز از علت بازداشت همسرم اطلاعی ندارم.

دغدغه اصولگرایان قبل و بعد از انتخابات

عصرایران در مورد دغدغه‌های اصول‌گرایان نوشت: دغدغه‌های اقتصادی گویی تنها برای انتخابات بود. حالا که انتخابات تمام شده است دغدغه‌های اصول گرایان و حامیانش تغییر پیدا کرده است.در حال حاضر آنها نگران حضور زنان در ورزشگاه و البته ماجرای ادامه دار کنسرت‌ها هستند و حاضرند بعد از نماز جمعه در گرمای تهران زیر آفتاب بایستند و طوماری را امضا کنند که زنان به ورزشگاه نروند. قبل از انتخابات دیگر در خطبه‌های نماز جمعه شاهد شورش علیه کنسرت‌ها نبودیم. حدود یک ماه کسی با کنسرت کار نداشت. بسیاری تصور کردند مسئله کنسرت در کشور حل شده است. همین که انتخابات تمام شد بازهم در نماز جمعه شاهد حمله به کنسرت بودیم. بازهم کنسرت تبدیل به دغدغه اصلی شد. شاید همین باعث شده است که مردم در انتخابات‌های مختلف به راست‌گرایان اعتماد نکنند. مردم به کسانی رای می‌دهند که در نظرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود ثابت قدم باشند.

طعم خون در آب‌هاي خلیج فارس

قانون در گزارشی به ماجرای قتل و دستگیری صیادان ایرانی توسط عربستان پرداخته و در بخشی از گزارشش، اردشیر پشنگ به هزينه‌هاي بسيار بالا براي به روز كردن تجهيزات نظامي و الكترونيكي به عنوان يكي از سياست‌هاي نظامي- دفاعي رياض اشاره كرد و افزود: «با توجه به اين موضوع قاعدتا نيروهاي ساحلي سعودي بايد از ابزار و تجهيزاتي برخوردار مي‌بودند كه نشان دهد قايق‌هاي وارد شده به آب‌هاي ساحلي اين كشور، قايق‌هاي غيرنظامي و كاملا ساده‌اي بوده و در يك وضعيت ويژه يعني درهواي متلاطم ودرياي طوفان‌زده وارد ‌آب‌هاي اين كشورشده‌اند. به علاوه آنكه چنين اتفاقي تازه نيست و پيش‌از اين نيز چنين وضعيتي براي تمام دولت‌هاي داراي مرزساحلي درخليج فارس اتفاق افتاده است.
به نظر مي‌رسد اگر روابط سياسي طرفين اين چنين پر تنش نبود، احتمالا رفتار نيروي دريايي عربستان در قبال موضوع متفاوت بود». پشنگ اين اتفاق را نشانه‌اي از افرايش تنش ميان ايران و عربستان دانسته و اظهار كرد: «اين حادثه مي‌تواند تنش‌ موجود ميان دوكشور و حساسيت‌ آن‌ها نسبت به يكديگر را افزايش دهد». وي ادامه داد: «تنش‌هاي سياسي ميان اين دوكشور باعث مي‌شود شهروندان غير نظامي همچون ملوانان -كه روز گذشته يكي از آن‌ها جان خود را از دست داد- دچار هزينه و خسارت شوند واين مي‌تواند در حوزه‌ها وابعاد ديگري دوباره تكرار شود».

 

پیشنهاد زیباکلام به روحانی: استفاده از یک مشاور یهودی در کابینه

صادق زیباکلام در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور ضمن پیشنهاد اینکه از زنان و اهل سنت در کابینه جدیدش استفاده کند، پیشنهاد به کارگیری یک مشاور یهودی را هم مطرح می‌کند و می‌نویسد: این پیشنهاد را حتی خودم هم از طرحش می‌ترسم: آوردن یک معاون یا مشاور ارشد یهودی به کابینه. ما نزدیک به چهل سال است که شعار نابودی اسرائیل را می‌دهیم و پس‌فردا در راهپیمایی قدس این آرزو را با افتخار و به کوری چشم لیبرال‌ها تکرار هم خواهیم کرد. دولت قبلی، هولوکاست را منکر شد و بر روی موشک‌‌هایمان هم به زبان عبری نوشتیم «اسرائیل باید نابود شود» و سایر این دست اقدامات؛ اما جناب آقای روحانی نمی‌دانم اگر روزی یک فلسطینی به جنابعالی بگوید که همه شعارها و موضع‌گیری انقلابی ایران اسلامی، بیش از آنکه به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی کمک کرده باشد، آب به آسیاب تندروهای اسرائیل ریخته، نمی‌دانم جنابعالی چه پاسخی خواهید داد؛ اما این عین سخنی بود که چند سال پیش در دوران آقای احمدی‌نژاد که دریک کنفرانس بین‌المللی در یونان شرکت کرده بودم، توسط آقای «صائب عریقات» یکی از رهبران فلسطینی و از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی‌ها با اسرائیل که در آن کنفرانس حضور داشت به بنده گفته شد.

قاضی کهریزک ۱۵سال حبس دارد


حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌‌ای در نشست خبری امروز خود در پاسخ به این پرسش که آیا حضور یکی از قضات کهریزک در زندان را تایید می‌کنید، گفت: ایشان دو پرونده دارد که هنوز یکی از پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است. اما در پرونده دیگر که چند عنوان مجرمانه داشت، این فرد به اشد مجازات که ۱۵سال حبس است، محکوم شده و اجرا می‌شود.


سفر نخست وزیر عراق به ایران
.
نخست‌وزير عراق در اوج بحران‌هاي منطقه‌اي از عربستان به ايران آمد و روز گذشته با رهبر انقلاب و رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. این اتفاق مبنای شکل گیری گزارش اصلی روزنامه اعتماد شده است. اعتماد در این گزارش آورده است: «در حالي كه برخي رسانه‌هاي عراقي از روش عربستان در استقبال از حيدرالعبادي و برگزاري ضيافت افطار از سوي ملك سلمان براي هيأت عراقي ابراز خرسندي كرده بودند، حنان‌الفتلاوي، نماينده پارلمان عراق در انتقادي تند از سفر نخست وزير عراق به عربستان در صفحه توييتر خود نوشت: بعد از اينكه سر ما را با خيال‌پردازي درباره بيطرفي عراق و وارد نشدن اين كشور به هيچ محوري به درد آورد، حال سر تا پا غرق در محور عربستان شده است.
شايد به دليل تيره و تار شدن روابط ايران و عربستان در برهه زماني فعلي، برخي از جريان‌هاي عراقي با سفر العبادي به عربستان معترض باشند به همين دليل نخست‌وزير براي كاهش تنش‌هاي احتمالي سفر خود به رياض را يك هفته به تعويق انداخت تا شرايط براي سفر به ايران و كويت را مهيا كرده و از حساسيت‌هاي ايجاد شده بكاهد. با وجود اينكه سفر نخست وزير عراق به عربستان از چند ماه پيش برنامه‌ريزي شده بود، حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران گفته بود كه سفر العبادي به ايران از پيش تعيين نشده است.


گزینه‌های شهرداری پیش از رأی گیری مشخص شدند

علیرغم سخنان اعضای منتخب شورای شهر تهران در این خصوص که 5 کاندیدای اولیه شهرداری تهران هفته آینده مشخص خواهند شد، اما «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در فاصله یک هفته مانده به زمان اعلام شده از سوی شورای شهر جدید از گزینه های نهایی شهرداری تهران رونمایی کرده و گفته که «آقایان نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده برای شهرداری تهران مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم در کنار این اسامی مطرح است.»
مرعشی حتی فراتر از این مساله تکلیف 3 تن از 5 کاندیدا را به طور تلویحی مشخص کرده و به نوعی گفته که احتمال شهردار شدن افرادی نظیر «محسن هاشمی رفسنجانی، محمود حجتی و محمد علی نجفی» به دلایل گوناگون بعید است و احتمالا طبق آنچه بیان کرده انتخاب از بین دو نفر یعنی خودش و حبیب الله بیطرف انجام خواهد شد.
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی که 3 گزینه در بین گزینه هایی نهایی شهرداری تهران دارد، درباره احتمال شهردار شدن «محسن هاشمی» اظهار کرده که: ایشان نیز مثل بقیه منتخبین میثاق نامه را امضا کرده است. خوشبختانه در مورد شهرداری تهران، با همه دوستان مان در جبهه اصلاحات و با منتخبان مردم در شورای شهر، توافق داریم که این موضوع باید یک موضوع اجماعی باشد و باید به توافق همگانی برسیم. این هم بستگی دارد به اینکه ببینیم دوستان ما چه کسانی را پیشنهاد می‌کنند. دوستان در شورا هنوز به مرحله مصداق نرسیده‌اند و مشغول تدوین ساز و کارها هستند.


بسته خبری رادیو شب تاب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ