رد شدن به محتوای اصلی

رادیو شب تاب 64



هشدار ایران به ترامپ
تصویر و گفته های علی شمخانی و محمدجواد ظریف در صفحه نخست بیشتر روزنامه های پنجشنبه هشتم تیرماه به چشم می خورد. محمد جواد ظریف، روز گذشته در کنفرانس شوراي روابط خارجي اروپا، تحليل تازه‌اي از سياست بين‌الملل و تشخيص تروريسم در منطقه ارائه داد. او در اين نشست بر مسأله امنيت در خاورميانه و تلاش دولت‌ها براي خريد هنگفت سلاح تأکيد و نسبت به خريدوفروش امنيت در خاورميانه انتقاد کرد. سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اول روزنامه وقایع اتفاقیه با عنوان دلالی امنیت در خاورمیانه منعکس شده است.
روزنامه دولتی ایران اما دیدار ظریف با مسئولین اروپایی را با عنوان مذاکرات سازنده ظریف در اروپا در کنار تصویری از او در کنار نخست وزیر ایتالیا درج کرده است. این روزنامه گزارشی از دیدار وزیر امور خارجه با نخست وزیر ایتالیا را در شماره امروز خود منتشر کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) به دعوت دولت ایتالیا برای دیدار با مقامات این کشور از برلین به رم سفر کرد.

عیسی سحرخیز به شش ماه حبس محکوم شد
سید محمود علیزاده طباطبایی از برگزاری دادگاه عیسی سحرخیز در هفته گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: آقای سحرخیز در جلسه هفته گذشته به جرم توهین به رئیس قوه قضائیه به شش ماه حبس محکوم شد.او ادامه داد: ما معتقد بودیم که اتهام ایشان مصداقی از جرم سیاسی است و دادگاه باید با حضور هیات منصفه برگزار شود در حالی که دادگاه اعتقاد داشت که جرم سیاسی بودن ایشان باید احراز شود. در واقع دادگاه معتقد بود که انتقاد ایشان از رئیس قوه قضائیه حالت شخصی داشته است. وکیل عیسی سحرخیز یادآورشد: ما در مدت قانونی نسبت به این حکم اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر خواهیم داد. علیزاده همچنین با تکذیب خبر به مرخصی آمدن محمدعلی طاهری اعلام کرد: به ما اطلاع داده‌اند که در یکی دو هفته آینده جلسه دادگاه آقای طاهر برگزار خواهد شد و از ما برای حضور در آن دعوت کرده‌اند.

انفجار شدید در یک ساختمان در خیابان خاوران
سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: بر اثر انفجار شدید در یک ساختمان در خیابان خاوران علاوه بر مصدومیت دو پسر جوان، شیشه و پنجره‌های ۶ ساختمان اطراف محل حادثه شکسته شد.
به گزارش تسنیم؛ سید جلال ملکی با اعلام خبر انفجار شدید در یک ساختمان مسکونی در خیابان خاوران درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: ساعت 18:47 امروز انفجار شدید در یک ساختمان مسکونی در خیابان خاوران، روبروی ترمینال به سامانه 125 اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان دو ایستگاه آتش‌نشانی با امکانات لازم به محل حادثه اعزام شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد در طبقه سوم یک منزل سه طبقه مسکونی قدیمی انفجار شدیدی رخ داده که بر اثر این انفجار بخش زیادی از این طبقه تخریب و به دو طبقه پایین‌تر نیز خساراتی وارد شده بود همچنین بر اثر شدت انفجار، شیشه‌، در و پنجره‌های 6 ساختمان اطراف محل حادثه نیز شکسته بود.
وی تصریح کرد: بر اثر این حادثه دو پسر هجده و بیست ساله دچار مصدومیت شده و تحویل عوامل اورژانس شدند.

محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر
محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند. به جای سیاست‌هایی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد. ظریف همچنین در توئیتی دیگر در واکنش به بیانیه آمریکا در هشدار به روسیه و ایران نسبت به وقوع حمله شیمیایی دیگر در سوریه گفت: یک تنش‌افزایی دیگر توسط آمریکا در سوریه بر اساس ادعاهای دروغین، کمک به داعش است؛ آن هم در زمانی که این گروه توسط مردم عراق و سوریه به سمت نابودی می‌رود. بر اساس گزارش نشریه اکسپرس، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت:‌ مسئولیت هرگونه انجام حمله شیمیایی جدید توسط رژیم اسد به عهده ایران و روسیه خواهد بود. پیش‌ از این یک حمله شیمیایی در سوریه انجام شد که آمریکا و کشورهای غربی آن را به رژیم اسد و سوریه ربط دادند، در حالی که هیچ‌گونه مدرکی در این‌باره منتشر نشد و مقامات روسی و سوریی نیز این اتهامات را کذب خواندند

میثم مطیعی را احضار نکنید
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران از دستگاه قضایی درخواست کرد که میثم مطیعی را احضار نکند، بلکه به ستاد نمازجمعه تذکر دهند.علی‌شکوری‌راد در واکنش به توهین‌های اخیر صورت گرفته به رییس‌جمهور در توئیتر خود نوشت: درخواست ازدستگاه قضایی؛ حامد طالبی را آزاد و با همدستانش به صورت علنی و قانونی محاکمه کنید. میثم مطیعی را احضار نکنید. به ستاد نماز جمعه تذکر بدهید.

شهرداری تهران گزینه های زن هم دارد
ناهید خداکرمی، منتخب شورای شهر تهران گفت: برای گزينه شهردار تهران قطعا كانديداهای زن هم داريم. با بررسی‌های انجام شده ۷ نفر از مدیران زن معیارهای شورای پنجم برای شهردار شدن را دارند.
هشدار ایران به کاخ سفید
روز گذشته، علی شمخانی، دبير شوراي عالي امنيت ملي، ادعاهاي امريكا را درباره قصد دمشق براي استفاده از سلاح شيميايي واهي و براي مقابله با پيشروي‌هاي تعيين‌كننده ارتش سوريه دانست و گفت: رفتارهاي نابخردانه امريكا در سوريه مصداق بارز بازي با آتش است

روحانى نخستین نفرى بود که در مجلس اول علیه بنى‌صدر سخن گفت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به جنجال رسانه‌ای در راستای مقایسه روحانی با بنی‌صدر واکنش نشان داد.مصطفی کواکبیان در واکنش به جنجال رسانه‌ای اخیر اصولگرایان در مقایسه رئیس‌جمهور فعلی و رییس‌جمهور سال‌های نخست انقلاب اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پروژه بنى‌صدرى کردن رییس‌جمهور راه به جایى نخواهد برد، وحدت‌شکنان خودشان را در مقابل مردم قرار ندهند.»نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین در اظهارنظری دیگر توییت کرد: «روحانى اولین نفرى بود که در مجلس اول علیه بنى صدر سخن گفت.»

حراج میراث فرهنگی ایران در آمریکا
دیگر موضوعی که مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفته، شامل واکنش هایی است که نسبت به تصمیم ديوان عالي آمريکا مبنی بر ضبط آثار باستانی ایران به درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی ایجاد شده است.
ماجرا از این قرار است که 9 شهروند آمريکايي پس از وقوع يک حادثه تروريستي در سال 1997 در اسرائيل که به‌ صورت حمله‌اي انتحاري انجام شده بود، عليه ايران در دادگاه‌هاي آمريکا شکايت کردند. اين شاکيان به‌عنوان غرامت خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتيبه باستاني متعلق به ايران هستند که در دانشگاه شيکاگو نگهداري مي‌شوند. ديوان عالي آمريکا که بالاترين نهاد قضائي اين کشور به شمار مي‌آيد، سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم ‌تير) موافقت کرد در پاييز آينده درباره ضبط و فروش مجموعه‌اي از آثار باستاني ايران که در‌حال‌حاضر در آمريکا موجود هستند، تصميم‌گيري کند. خانواده‌ها و بازماندگان قربانيان اين بمب‌گذاري که در بيت‌المقدس روي داد، براي دريافت غرامت به مبلغ 71.5 ميليون دلار به ديوان عالي آمريکا مراجعه کرده‌اند.

احتمالات کابینه جدید
آنچه روحاني در سفرهاي انتخاباتي شنيد، به قطع نيازمند چيدمان جديدي در صندلي‌هاي هيأت دولت است تا هم آنچه از دولت يازدهم نيمه‌كاره باقيمانده، به سرانجام برساند و هم مسير ٤ ساله جديد را روي اهداف ناشي از مطالبات مردمي از دولت دوازدهم، بسازد. با اين حال تا اينجاي كار، آنچه از تركيب كابينه دوازدهم به دست آمده، هماني است كه چندين بار از سوي حسن روحاني مورد تاكيد قرار گرفته است. حضور زنان و جوانان در كابينه دوازدهم همان چيزي است كه اين روزها مورد تاكيد و تاييد اعضاي دولت فعلي قرار دارد. معصومه ابتكار و حسينعلي اميري در گفت‌وگو با «اعتماد» از كابينه دوازدهم گفتند. از اهدافي كه حسن روحاني آن را در قالب مطالبات مردم پي‌ريزي كرده است و به دنبال تركيبي از وزيران است كه بتوانند او را براي دوره چهارساله ديگري همراهي كنند.
اعتماد همچنین یادداشتی با تیتر «كابينه‌اي براي تحقق شعارها» به قلم مرتضی حاجی از شخصیت های اصلاح طلب حامی روحانی چاپ کرده است.


بسته خبری رادیو شب تاب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ